Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 3 im. Czesława Niemena w Świebodzinie przekazuje informację o otwartym dostępie do elektronicznych zasobów edukacyjnych, artystyczno-rozrywkowych.
Biblioteki cyfrowe oferujące otwarte zasoby:
Wolne lektury
Darmowe, opracowane, pełne teksty lektur, e-booki, audiobooki i pliki DAISY na wolnej licencji.
Federacja Bibliotek Cyfrowych
Zbiory polskich instytucji kultury on-line. Istotną cechą dostępnych poprzez FBC zasobów jest to, iż są one w zdecydowanej większości dostępne on-line bez żadnych ograniczeń takich jak np. konieczność odpłatności.
Zielonogórska Biblioteka Cyfrowa
Biblioteka cyfrowa tworzona przez Bibliotekę Uniwersytetu Zielonogórskiego, Bibliotekę Sztuki UZ, Instytut Historii UZ oraz Wojewódzką i Miejską Bibliotekę Publiczną w Zielonej Górze. Umożliwia szeroki zdalny dostęp do źródeł wiedzy, zasobów edukacyjnych, cyfrowych kopii najcenniejszych zabytków kultury piśmienniczej, kolekcji dzieł sztuki oraz materiałów regionalnych, w tym archiwalnych numerów „Gazety Lubuskiej" czy „Nadodrza".
Legimi
Wirtualna wypożyczalnia ebooków. Korzystanie z serwisu jest odpłatne. Biblioteka Publiczna w Świebodzinie oferuje darmowe kod dostępu, które można otrzymać kontaktując się z drogą mai-lową:
Serwisy edukacyjne
Khan Academy
- krótkie filmy wyjaśniają poszczególne zagadnienia z zakresu matematyki, biologii, fizyki,
chemii, sztuki czy programowania, które potem można przećwiczyć w zadaniach online. Roz
wiązując zadania zdobywa się wirtualne trofea, co
Pi-Stacja
- krótkie wideo-tutoriale matematyczne, obejmujące cały zakres podstawy programowej z mate
matyki dla szkoły podstawowej. Do poszczególnych tematów są też przygotowane zadania i ćwi
czenia online.
Adamed SmartUp
https://adamedsmartup.pl/baza-wiedzy/
- wideo i nie tylko - popularyzatorzy nauki prezentują rozmaite tematy z dziedziny biologii, che
mii i fizyki.
Pan Belfer
https://www.voutube.com/channel/UCiYPiDbhT01HYwvCIC29tVg
- wideo-lekcje chemii nagrane przez przebojowego nauczyciela Dawida Łasińskiego. Zgodne z
podstawą programową.
Mówiąc inaczej
https://www.youtube.com/user/PamikuPL
- kanał YouTube o języku polskim i jego subtelnościach.
Uniwersytet Dzieci
https://www.youtube.com/user/UniwersytetDzieci/featured
- kanał na YouTube Fundacji Uniwersytet Dzieci zawiera filmy z zakresu edukacji przyrodniczej, społecznej, technologicznej ale jest tu te sporo materiałów o emocjach i radzeniu sobie z nimi oraz takich, które pomogą dzieciom zyskać większą samoświadomość.
Crazy Nauka
http ://crazynauka.pl/
- największy polski popularnonaukowy blog, gdzie znajdziecie wiele artykułów na różne naukowe tematy. Rzetelna wiedza, żadnych plotek, czy mitów. Godne zaufania źródło, które warto pokazać dzieciom, przy okazji można przegadać temat weryfikowania informacji i odróżniania faktów od mitów - ten temat też poruszają autorzy Crazy Nauki.
Załącznik 2. Poradnik psychologiczny
Jak rozmawiać z dziećmi o koronawirusie?
Jest kilka zasad, których warto przestrzegać w rozmowie z dzieckiem:
- Upewnij się, że dziecko będzie się czuło bezpiecznie.
- Informuj dziecko, zamiast straszyć.
- Bądź otwarty w rozmowie.
- Pokaż swoją postawą, że masz sytuację pod kontrolą - dzieci są mistrzami w zauważaniu tych małych sygnałów.
- Dobierz ilość i rodzaj informacji, adekwatnych do możliwości zarówno intelektualnych, jak i emocjonalnych.
- Upewnij się, że znasz fakty, nie rozprzestrzeniaj plotek czy internetowych straszaków.
- Wdrażaj informacje i zasady profilaktyki zdrowia (mycie rąk, kwarantanna, szczepienia).
Pamiętaj - zarówno milczenie jak i zasypanie informacjami może przyczynić się do utraty poczu
cia bezpieczeństwa u dziecka.
Jak rozmawiać o koronawirusie z przedszkolakami?
Ich świat dotyczy tylko tego, co im bliskie: rodziców, rodzeństwa, zwierząt domowych, grupy przedszkolnej. Warto dziecku powiedzieć, że jego świat nie jest zagrożony. W tym wieku lepiej będzie, by nie oglądały wiadomości. Ogranicz liczbę okazji, przy których usłyszy o wirusie. Nie posiadają jeszcze zdolności do właściwej interpretacji takich informacji. Zalecam podążać za pytaniami dziecka i dostarczać im minimum wiedzy. Odpowiadaj tylko na to, o co dziecko pyta: "Dlaczego oni noszą maski?". "Boją się, że mogą zachorować". "A my?". "My nie". Zbędną informacją będzie możliwe zagrożenie zdrowotne. Lepiej będzie zwrócić dziecku uwagę, by przestrzegało zasad profilaktyki zdrowotnej, jak częste mycie rąk. Jeśli dziecko wykorzysta temat wirusa do zabaw, spokojnie należy się temu przyjrzeć. Dzieci w tym wieku tak oswajają się z lękiem. Jeśli okażemy postawę bez lęku, one też będą spokojniejsze.
Jak rozmawiać o koronawirusie z dziećmi w wieku szkolnym?
Wyzwaniem mogą okazać się dzieci w wieku szkolnym, które regularnie korzystają z internetu. Jeśli rodzic nie przejmie steru, utoną w natłoku informacji. W dodatku często nieprawdziwych. Należy być ostrożnym
i nie przesadzić w jedną lub drugą stronę. Najważniejsze informacje, jakie należy przekazać: Co zrobić, żeby uniknąć zakażenia koronawirusem? Czy maseczki chronią przed koronawirusem? Jak koronawirus przebiega u dzieci? Co to jest kwarantanna domowa? W tym wieku warto przewidywać i być o jeden krok przed dzieckiem. Trzeba uważać jednak by nie był to skok.
Jak rozmawiać o koronawirusie z nastolatkiem?
Świat nastolatka jest coraz większy, ale też chaotyczny. Zadbaj o wskazanie kontekstu i odpowiednie uporządkowanie informacji. Możesz porównać koronawirusa do grypy. Opowiedz jak przebiegały inne podobne epidemie - np. SARS. Porozmawiajcie o tym, jak działają media, a także o istnieniu teorii spiskowych. Nie bagatelizuj lęków. Nie mów: "Nie bój się", "Nie histeryzuj". Wskaż pozytywnym komunikatem, że nie musi się bać: "Wdrożono już schemat postępowania epidemiologicznego", "Możemy śledzić informacje na bieżąco". Wspólnie oglądajcie wiadomości i rozmawiajcie o nich. Bądź czujny. Jeśli masz wrażenie, że temat cię przerasta, a dziecko jest w coraz gorszej kondycji psychicznej, poradź się psychologa.
Czego unikać?
Nie buduj zbędnych murów między dzieckiem, a resztą ludzi. Niepotrzebne wdrukowanie dyskryminacyjnej i agresywnej postawy jak "bunkrowanie zapasów" czy kierowanie się narodowością lub rasą w swoich osądach nie skończy się wraz z epidemią. Będzie miało długofalowe konsekwencje w światopoglądzie
i zachowaniu dziecka. Może zbudować w dziecku postawę opartą na lęku, wycofaniu i agresji. Nie panikujcie. Dzieci są świetne w zauważaniu emocji swoich rodziców. Proszę też o powściągliwość i reakcje adekwatne do sytuacji. Jeśli ja - dorosły, zachowam spokój, to dziecko też będzie spokojniejsze.