Apteczka pierwszej pomocy
Psychologicznej & pedagogicznej!!!
„ Kultura Czasu Wolnego”
Dla uczniów klas IV - VIII
„Kultura czasu wolnego”- proponowane formy i sposoby spędzania czasu wolnego dla uczniów klas IV-VIII.
Czas wolny, czyli czas który obejmuje wszystkie czynności kiedy to uczeń ma okazję wykazać się i zaangażować w czynności inne, aniżeli te wykonywane na co dzień, a związane z pracą w szkole. Mamy świadomość jak istotne jest aktywne, kreatywne oraz mądre spędzanie czasu wolnego. Cechą pozytywną pedagogicznie jest dobrowolność i pozostawienie dziecku wyboru form i treści jeżeli chodzi o sposób spędzania czasu wolnego od typowych zajęć szkolnych. Poniżej przedstawię kilka propozycji dla uczniów, które są najczęstszą formą spędzania wolnego czasu:
- oglądanie za pośrednictwem środków masowego przekazu (telewizja, internet) programów popularno- naukowych, programów edukacyjnych, przedstawień teatralnych oraz filmów (związanych szczególnie z przerabianymi w danej klasie lekturami), imprez sportowych, imprez kulturalnych itp.,
- zgłębianie za pośrednictwem środków masowego przekazu oraz książek i czasopism wiedzy na temat interesujących daną osobę zagadnień, własnych zainteresowań i pasji życiowych,
- kolekcjonerstwo – znaczki, monety, opakowania po różnych produktach itp.,
- czytelnictwo: czytanie lektur oraz książek zgodnie z indywidualnymi zainteresowaniami,
- aktywność fizyczna: krótkie spacery w towarzystwie rodziców lub opiekunów – z zachowaniem wszelkich środków bezpieczeństwa,
- domowe zajęcia artystyczne typu: pisanie opowiadań, przedstawień, scenariuszy, pamiętników, pisanie wierszy, tekstów piosenek itp.,
- rozrywki umysłowe typu: rozwiązywanie krzyżówek, szarady, zagadki, kalambury itp.,
- domowe zajęcia techniczno- plastyczne typu: majsterkowanie, wyszywanie, haftowanie, projektowanie, szydełkowanie, malowanie, rysowanie, kolorowanki dla dorosłych itp.,
- domowe zajęcia kulinarne: gotowanie, pieczenie, pomoc w przygotowywaniu posiłków itp.,
- słuchanie muzyki,
- gry umysłowe i planszowe dostosowane do wieku gracza i jego zainteresowań – najciekawsze propozycje gier: Monopoly, Szachy, Warcaby, Chińczyk, Sudoku, Jenga, Scrabble, Osada, Twister, Ego Emocje, Dobble, Gra Pozorów, Labirynt Słów, Logic Cards – łamigłówki zapałczane, Rekiny Biznesu, Bitwa na Skojarzenia, Ekspresłówka, Rzuć Hasło, Escape Room i wiele innych.
- Warto pisać pamiętnik, dziennik albo opowiadania. Przelewanie myśli na papier
( bądź klawiaturę komputera ) ma korzystny wpływ dla naszej psychiki. Wyrzucamy wtedy z siebie wszystkie negatywne emocje, takie jak złość, lęk, złe wspomnienia, napięcia i problemy. Osoby piszący o swoich traumatycznych przeżyciach zdecydowanie rzadziej niż innych chodzą do lekarza, ponad to wzmacnia układ odpornościowy, obniżą częstotliwość bicia serca i poziomu stresu.
- Zatem do dzieła… Piszcie co wam w duszy gra, dla siebie do szuflady…. Może przy okazji odnajdziecie w sobie ukryty talent…
Najważniejsza jest jednak w tym trudnym dla wszystkich czasie systematyczna realizacja przez uczniów programu nauczania oraz uczestnictwo w domowych zajęciach lekcyjnych zgodnie z propozycjami poszczególnych szkół. Pamiętajmy również, aby być ze sobą i rozmawiać – to najlepsza chwila, aby być razem.
Jesteście bardzo pomysłowi i kreatywni .
Bądźcie Pozytywnie Zakręceni!
Trzymacie ciepło i zdrowo
Powodzenia!
Pozdrawiamy bardzo serdecznie